Når du skal vælge hvilken udbyder af mobiltelefoni, du vil benytte, er der mange forskellige muligheder på markedet. Det du køber er oftest en samlet pakke sammensat af forskellige tjenester, hvor de primære er SMS/MMS, tale og data. Derudover har udbyderne en række tjenester, de udbyder i større eller mindre omfang. Det kan være musiktjenester, abonnementer på online magasiner og streaming tjenester. De overvejelser du først og fremmest skal gøre dig, er hvordan dit behov er og hvilke tjenester du forventer at kunne købe gennem dit mobilselskab. Når du vælger et nyt mobilselskab skal du ligeledes være opmærksom på at der oftest vil være en bindingsperiode forbundet med oprettelsen af et abonnement.

Hvordan er dit forbrug ?

De overvejelser du først og fremmest skal gøre dig, er hvordan dine behov og dit forbrug ligger. De fleste abonnementer har fri SMS/MMS, mens taletid og data kan variere meget. Der er stor forskel på vores vaner og hvordan vi benytter mobiltelefonen. Bruger du timer på lange telefonsamtaler, skal du være specielt opmærksom på at vælge en udbyder, der tilbyder Fri tale eller et abonnement med mange timers tale. Du vil typisk kunne få op til 20 timers tale inkluderet i dit abonnement. Har du et abonnement med et bestemt antal timers tale inkluderet, vil du blive opkrævet pr. minuts taletid, når grænsen er nået. Det kan blive en dyr fornøjelse og derfor relevant at undersøge, hvor mange timer du har behov for før du beslutter dig for hvor mange timers tale, der skal være i dit abonnement.

En anden vigtig faktor, når du vælger mobilabonnement er dit dataforbrug. Det kan være svært at vide hvor meget data du bruger og derfor er det vigtigt at undersøge, hvordan dit normale forbrug ligger. Under Indstillinger på din telefon kan du, på de fleste telefoner, se dataforbruget, ligesom du også kan undersøge dit normalforbrug via din nuværende udbyder. De fleste selskaber har en opgørelse på deres hjemmeside, der viser forbruget. Det, der kan komme som en overraskelse i forbindelse med dataforbruget, er oftest ikke det forbrug du har, hvis du googler oplysninger, eller går ind på telefonens kort funktion indimellem, men er du som regel online på sociale medier eller, streamer du tv-serier eller andet, kan du hurtigt bruge rigtig meget data.

Dækning og udlandstelefoni

Bor du i et område der ikke er tæt befolket er sandsynligheden for at du ikke har lige godt signal ved alle selskaber tilstede. Nogle selskaber benytter andre selskabers netværk mens de store udbydere på markedet har deres egne mobilmaster og deres eget netværk. For at undersøge hvilket selskab, der har den bedste dækning, i dit område, kan du forhøre dig hos udbyderen, de har som regel et kort, der angiver hvordan deres dækning er på din adresse.

Til gavn for forbrugeren, er der netop trådt nye EU-regler i kraft på området for mobiltelefoni i udlandet, således at det nu er muligt at benytte de fleste mobil abonnementer i udlandet til samme takster som i Danmark. Tidligere har man skullet være overordentlig forsigtig ved brug af roaming i udlandet, der i yderste konsekvens har kunnet koste flere tusinde kroner, idet de forskellige selskaber har opkrævet gebyrer for at sende data frem og tilbage mellem de forskellige netværksudbydere.